Svar till: Telemark dött!?

Östersund Telemark Club Forum Diskussioner Telemark dött!? Svar till: Telemark dött!?

#5952
Tobbe
Gäst

Tjenare,

Jag var i samma situation för 1 månad sen. Tyvärr verkar telemark mer eller mindre ha dött ut i Sverige.
Speciellt NTN-pjäxor är svåra att få tag på att prova.

Var runt överallt i Åre och Stockholm och ringde runt till butiker i sälen och vemdalen mfl. Provade även hyrpjäxor förra säsongen på flera skidorter.

Alpint i stockholm hade Scott, Crispi och Scarpa, men inte rätt storlek i alla. Åre skidsport hade inte min storlek att hyra på ngt märke, men Scarpa som köp…men verkade i övrigt ha släppt telemark helt. Jag hade nog handlat här om de haft NTN-bindningar hemma, men mest för att få en ny skida under semestern.
Försökte även testa Outlaw-bindningen, men den kom aldrig in.

Problemet var helt klart att kunna prova och jämföra olika pjäxmärken i samma butik.

Efter att ha provat runt diverse hyrpjäxor och nyköp kom jag fram till följande:

– Scott gick bort direkt för mig eftersom den saknade spänne över vristen och därmed inte kunde ge samma hälgrepp som övriga.
– Crispi Shiver var för låg för mig med bara ett övre spänne
– Crispi EVO satt bra och hade väldigt bra plös med överlapp. Dock inte jättebra hälgrepp för min fot
– Scarpa TX-PRO Satt bra förutom att plösen och kanterna skar in lite i vaden.

Mitt val föll på Scarpa. Dock så tycker jag det är för mycket flex i den. Har kört Crispi XP i 10+ år och den var klart styvare.

Jag hade valt idag hade jag nog försökt köpa en Scarpa TX-Comp som ska vara styvare (eller kanske Crispi World Cup), men båda dessa verkar bara gå att köpa utomlands.
Hoppas du hittar något ställe att prova dem på!