Vilken bindning?

Östersund Telemark Club Forum Diskussioner Vilken bindning?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2051 Svara
    Schill
    Gäst

    Hallå!
    Har kollat lite på olika bindningar och har fastnat för O1:an och denna: 22 designs Axl. Är det någon som har provat dessa och vad tycker ni?

    // Schill

    #2052 Svara
    Håkan
    Gäst

    Japp! Jag har kört på båda och de är båda bra, men de har sina för och nackdelar:

    – O1 är enligt mig lättare att hantera gångläget på samt har bättre möjlighet till olika höjd på hälhöjarna (man kan ha två olika höjd monterade samtidigt, medan man på Axl måste välja hög eller låg monterad). Den har (med standardfjädrar) ett mjukare flex som jag tycker passar bättre för off-pist, dvs den ger något mindre tryck framtill på bakskidan. Jag gillar den verkligen åkmässigt, men måste erkänna att den är klart vekare i konstruktionen jämfört med Axl. Dels slits den och blir glapp med tiden (men BD är å andra sidan bra på att hantera reklamationer, jag har fått flera nya helt gratis). Dessutom är monteringsytan smalare vilket gör att man (i riktig hårdkörning) kan riskera att dra ur skruvarna ur skidan.

    Axl å andra sidan är som sagt stabilare, den tål mer och sitter stadigare i skidan. Vill han ha rejält tryck fram på skidan så är dess hårdare flex (även om det är ställbart i tre lägen så är det mjukaste hårdare än O1) positivt.

    Min rekommendation är O1 om du främst ska gå på toppturer och åka opistat men Axl om du kör mer pist eller tänker köra stenhårt och vill att prylarna håller längre! Sen har ju Axl en högst lokal distributör och det kan ju vara en fördel… 🙂

    #2053 Svara
    M
    Gäst

    Känner igen mig i Håkans erfarenheter av de två bindningarna.
    Skulle inte 01:an i år få nytt monteringsmönster med 6 skruvar istället för som tidigare 4? Skulle ju kunna göra att de sitter kvar bättre.

    #2054 Svara
    kalle
    Keymaster

    Japp:

    BD
    Sport-Conrad

    Jag instämmer för övrigt i att Axl är onödigt styv i grundutförandet, men om man gillar det så…

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Svar #2052 i Vilken bindning?
Information om dig: