Uppryckt bindning – ommontering?

Östersund Telemark Club Forum Diskussioner Uppryckt bindning – ommontering?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1886 Svara
    kalle
    Keymaster

    I slutet av sista åket under säsongens sista(?) skiddag hände det: det bakre skruvparet tillhörande högra tådelen släppte från skidan och bindningens (BD O1) bottenplatta böjdes:

    Nya bindningar får jag på garantin, men det större orosmomentet är hur det gick med skidan (Line Prophet 100). Med bindningen borttagen framträder en ful spricka som går från hål till hål, uppenbarligen genom både toppskiktet och det underliggande titanlagret. Det har även uppstått en liten förhöjning, vilken som man kan vänta sig känns mjuk och fjädrar vid tryck, men någon cm eller två åt endera hållet är det stumt igen.

    Skidan i övrigt (och då speciellt kärnan) känns ok utifrån ”manuellt flextest”, men frågan är alltså om jag kan lita på att en ommontering blir stark nog och i så fall hur långt ifrån de förra hålen den måste göras? Förflyttningen blir bakåt och ca två cm eller så känns ok, då bindningarna satt lite längre fram än vad många andra haft på samma skidor (dock ändå 1 cm bakom motsvarande boot center), men krävs det mer börjar jag fundera över hur pass förändrade skidegenskaperna blir.

    Någon som varit i liknande sits och löst det på ett tillfredsställande sätt?

    Surt är det i alla fall, då både skidor och bindningar är nya för säsongen…

    #1906 Svara
    Håkan
    Gäst

    Välkommen i klubben – jag röck ur mina O1 flera gånger när de satt på ett par Dynastar Legend 8000. Men sedan har de suttit kanonbra på Mantra och verkar även funka på mina nuvarande K2 Hardside.
    Ommontering längre bak borde funka ok men det gäller nog att försöka limma fast den del som flexar nu (trycka in lim och pressa ihop rejält) . Det ser ut på bilden som att skruvarna är lite väl korta – det är extra viktigt med dessa att ha tillräckligt långa skruvar och vid senare ommonteringar har mina limmats med epoxy – då har det funkat.

    #1908 Svara
    kalle
    Keymaster

    Skruvarna var de som följde med bindningen. Det såg heller inte ut som att det skulle gå att ha längre, eftersom skidorna ifråga är ganska tunna i monteringsområdet och man vill ju inte ha gupp i belaget…

    Hu som haver så har herr Conrad skickat nya bindningar och Team Sportia som utförde monteringen har erbjudit nya skidor (nästa års Prophet 98) i utbyte mot de skadade.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Svar #1908 i Uppryckt bindning – ommontering?
Information om dig: