Transceiver

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #392 Svara
    Robban
    Gäst

    Behöver köpa en transceiver och undrar vilken jag ska köpa. Barryvox Pulse är bra men har det kommit någon ny bättre och helst billigare?

    #394 Svara
    kalle
    Keymaster

    Tror du att du behöver alla funktioner och finesser som Pulsen uppvisar, eller klarar du dig med något enklare? Är du van med digital eller analog? Känner man sig säker på en klassisk F1:a eller liknande är steget att lägga flera tusen till på en helt ny digital transceiver kanske onödigt stort, men vilken man än väljer krävs det ju vana för att det ska vara någon vits med det hela.

    Ett allmänt tips som du säkert redan tänkt på är att skanna av begagnatmarknaden. Själv fick jag tag i en högst sparsamt använd F1:a för 700 pix från en skidpatrullör i Björkliden för ett par år sedan.

    #429 Svara
    Robban
    Gäst

    Jo, van användare av F1:an men det funkar inte längre. Har testat Barryvoxen och sett nybörjare använda den, helt överlägsen må jag säga. Dessutom värd att lägga pengar på.

    #437 Svara
    kalle
    Keymaster

    OK, då är det nog Pulsen du ska ha. Finns för 3,8k på addnature.com, till exempel.

    #460 Svara
    Håkan
    Gäst

    Du kanske ska vänta lite Robban, det kommer en ny modell från Mammut som heter Element – det är i princip en nerskalad Pulse och därmed troligen precis vad du behöver. Samma enkla säkra funktion men utan allt extra lull-lull och såklart lite billigare. Lär mer här: http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=82037 där det troligen kommer fler utlåtanden inom kort.

    Oavsett modell krävs dock träning, träning och mer träning för att det ska sitta när det verkligen behövs!

    #461 Svara
    kalle
    Keymaster

    Element går att beställa hos Conrad nu för 290€, med leveranstid ”2-3 veckor”.

    #469 Svara
    Håkan
    Gäst

    Eller på Skistore.se för 2795:-, fast jag vet inte vilken som är bäst att handla från.

    Ville dock lägga till en varning för Pieps Freeride (den klart billigaste transceivern på marknaden) som tydligen dras med flera allvarliga problem – det finns gott om trådar om det på olika forum och jag har hört från väl insatta proffs att man ska undvika den. Tror att Element kan vara det bästa köpet i år!

    #566 Svara
    Dr. Schnitzell
    Gäst

    Robban, köp inte Pieps Freeride. Den är inte gjord för de som gör toppturer. Jag pratade med Pieps gänget i Åre under veckan.
    /Höddi

    #573 Svara
    Håkan
    Gäst

    Uppdatering från Åre lavincenter som i korthet säger om nya Mammut Element att den inte till 100% bygger på Pulse utan är en ny produkt – därmed finns risk för barnsjukdomar. Full text och även andra recensioner mm här:
    http://www.arelavincenter.se/index.php/144-blogg/321-en-spaning-pa-vinterns-nyheter

    Ett tips är ju att gå in och Gilla Åre Lavincenter på FB för er som är där så får ni deras uppdateringar

    #575 Svara
    Oscar W
    Gäst

    Mitt råd är att du lånar några transcievers, provar att söka efter en och sedan efter flera(fler än två) andra transcievers med de olika du lånat så märker du om du lyckas eller ej… Detta borde inte vara något problem att arrangera i klubben i väntan på snön som aldrig kommer…

    Lita inte på när folk säger \”räcker om du är van\”. Att vara \”van\” är ett ganska stort begrepp. Lyckas du med den modellen du har i handen så kommer du också få upp dina kamrater ur snön. Annars, köp en digital av 1a eller 2a generationen eller låt bli att ge dig ut där du behöver en!

    Analoga -mycket övning krävs
    Vissa tycker det går snabbare att söka efter flera offer med en analog än en digital av 1a gen. men då ska man ha många timmars träning varje år. Vid enkelsök är alla digitala snabbare för de flesta användare.

    Digitala 1a gen. -bra till enkelsök men svårare vid flera offer.
    Mammut Barrywox, BCA DTS Tracker, Ortovox D3, Ortovox Patroller, Arva EVO3

    Digitala 2a gen. bara att gå dit pilen visar och sedan markera offret och därefter gå till nästa. Helt klart bäst, och dyrast men även den man skall ha om man inte övar flera gånger varje vinter att söka efter FLERA offer.
    Mammut Barrywox Pulse, Pieps DSP Tour, BCA DTS Tracker 2, ARVA Link, Ortovox S1, Ortovox 3+(2700kr på http://skidshop.nortlander.se/skidshop/?action=vare&vare=3352)

    #588 Svara
    kalle
    Keymaster
    #896 Svara
    kalle
    Keymaster
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
Svar till: Svar #460 i Transceiver
Information om dig: