Montera R8 på K2 Superglide

Östersund Telemark Club Forum Diskussioner Montera R8 på K2 Superglide

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3925 Svara
    Kajsa
    Gäst

    Har läst mig skrynklig på olika forum över var placeringen ska göras av telemarkbindningen. Hjälp mig!
    Skidorna är K2 Superglide allmountain,167 långa. Jag är inte helt nybörjare, men håller mig mest i pisten och övar. Bindningarna är R8.
    Har fått olika alternativ:
    • Centrera 3-pinraden över skidans centermarkering
    • Centrera hallus valgus (stortåledens fästknöl) över skidans centermarkering
    Hjälp!

    #3926 Svara
    Kajsa
    Gäst

    OK, detta ska ju naturligtvis ligga under diskussioner, sorry…

    #3928 Svara
    kalle
    Keymaster

    (Tråden flyttad.)

    Vad gäller montering finns det som sagt lika många åsikter och personliga lösningar som det finns snöflingor. Ett slags standardsvar som länge gällt förut har varit ”något bakom motsvarande montering för alpint”, men numera använder många boot center rakt av.

    Boot center på telemarkspjäxor är avståndet från hålen till hälkanten delat med två, vilket gör att en placering BC-på-BC medför att 3-pinlinjen på bindningen hamnar ett gott stycke framför skidans BC-markering. Tanken med att montera något bakom BC-på-BC är att kompensera för att trycket hamnar olika beroende på om man har hälen i eller inte (d.v.s. varannan sväng), men att lägga pinlinjen rakt på BC blir alldeles för långt bak.

    #4600 Svara
    Håkan
    Gäst

    Precis som Kalle skriver blir det på tok för långt bak om man monterar med 3-pin raden i linje med skidans mittmarkering, men även det andra förslaget (stortåleden) verkar bli för långt bak. På 80 och kanske 90-talets smala lagg var det ganska vanligt med 3-pin över skidans viktade mitt, men med moderna skidor blir det inte bra. Vissa råd kanske lever kvar från den tiden…
    Jag har alltid kört med boot center på skidans mittmarkering på modernare skidor och tycker det funkar både i och utanför pisten. Speciellt om skidan har rocker som kommer att göra att den ”flyter” i fluff även med montering lite längre fram. Det är finns dock olika smak och en del vill ha monterat längre bak, men åker du mest pist så vill du väl hellre ha mer tryck på framdelen av skidan så att den skär in i sväng bra!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Svar #4600 i Montera R8 på K2 Superglide
Information om dig: