Bindningar

  • Detta ämne är tomt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1119 Svara
    Andreas Sjöberg
    Gäst

    Hej alla glada! Har kört telemark några gånger men det var ett tag sedan och fått sug för det igen, Tänkte behålla mina vanliga skidor men bindningar är en annan fråga, någon som har någon bra ide vad man skall skaffa? En bra bindning eftersöker jag helt enkel, inte en billig. behöver kanske inte den mest avancerade till å börja med men hällre någon som är bra och rolig att åka med.
    Bra tips på vart man köper sånt, samt pjäxor?

    Tack på förhand. Andreas
    andreas.sjoberg@hotmail.com

    #1150 Svara
    Lena
    Gäst

    Hej!
    Jag är på gång att köpa nya bindningar.
    Tänkte köpa 7Tm som har utlösningsfunktion.
    Sportconrad har de till ett bra pris.
    Tycker att Cobra R8 är bra också men eftersom den saknar utlösningsfunktion och jag är rädd om mina knän (!?) väljer jag en annan.
    ´Förhoppningsvis lite hjälp på vägen!

    #1159 Svara
    Håkan
    Gäst

    Hej Andreas

    Valet av bindning är väldigt personligt och styrs av många faktorer. En viktig faktor är om du tänker gå på toppturer med stighudar? Det finns nämligen ett antal bindningar som har ett s.k. ”gå-läge” och dessa sparar väldigt mycket kraft på vägen uppför. Jag kan själv inte tänka mig en bindning utan detta.

    7TM som Lena nämner har både detta och utlösningsfunktion (Jag tror den är ensam om det bland klassiska telisbindningar) och jag känner flera som gillar den, men personligen gillar jag inte känslan i den. Även bl.a. 22 Designs Axl och Black Diamond O1 har gå-läge och dessa skiljer sig lite från andra i och med att fjädrarna sitter under foten (till skillnad från t.ex. klassiska R8 där de sitter på sidan av pjäxan), detta ger ett annorlunda stöd som jag personligen gillar bättre. Men du kan säkert hitta många som inte gillar dessa med…

    Sedan finns ju även NTN som är den nya typen av telisbindning och den kräver då även helt andra pjäxor. Denna är väldigt stabil och ger framförallt fördelar i hård pist. Den har utlösningsfunktion och skistopper. Även denna har gå-läge men vissa hävdar att den inte är lika bra för åkning i lössnö (pga ganska hårt tryck på bakre skidan som kan få den att ”dyka”) och dessutom kan man inte ta lika långa steg med den (uppför) som på övriga med gå-läge.

    Sedan finns det många fler modeller…

    Är du medlem (hoppas jag du är) och bor i Jämtland så har klubben några par att hyra ut till riktigt bra pris – det kan vara ett bra sätt att testa en bindning.Generellt så förordar jag att testa flera modeller innan köp då de skiljer sig ganska mycket.

    Hoppas du hittar rätt så att du kan komma igång med telisar!

    #1167 Svara
    Jonas Bergdahl
    Gäst

    Jag kan rekommendera Voilé 3-pin hardwire med CRB. Det är en klassisk kabelbindning (fast den har stela stänger istället för kabel och kompressionsfjädrar istället för dragfjädrar). Den har CRB som är en utlösningsplatta som löser både åt sidan och uppåt (korsbandsavslitningshållet så att säga…) När du turar (går uppför) så kan du skippa kabeldelen och bara använda 3-pin (råttfällan). Kabeln stuvas då undan under hälplattan på ett fiffigt sätt. Utan kabel blir det mycket lättare att flexa i bindningen vilket underlättar när du går uppför. En annan fördel med kombinationen 3-pin och kabel är att du kan åka utan fångrem. (Fångremmen kan stå dig dyrt OM du skulle dras med i en lavin). Enda gången du tappar skidan är när bindningen löser ut. Därmed kan du använda ski-stopper som på en alpinskida. Den är förberedd för att installera hälhöjare som en bygel på hälplattan och det fungerar bra.

    Jag har åkt med 7tm powertour i många år och jämfört med den är Voilébindningen mer stabil tycker jag. Pjäxan flexar inte åt sidan alls i denna bindning. Sen är den lätt och det är ju viktigt om man ska tura med den. Slutligen bygger den inte så mycket på höjden som 7tm gör men det är ju lite mer av en smaksak vad man tycker om det. På 7tm finns för övrigt uttag i ”hälkläppen” för att sätta ett band runt vristen. Detta förhindrar att man trampar av sig bindningen och förlorar skidan. Även 7tm kan kompletteras med ski-stopper.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Svar #1150 i Bindningar
Information om dig: