Bindningar med gå läge

Östersund Telemark Club Forum Diskussioner Bindningar med gå läge

  • Detta ämne har 16 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av Maxime.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2047 Svara
    Maxime Bouju
    Gäst

    Hej,
    Jag har åkt telemark i tre år samt randonnée skidor i 5 år. Har både en telemark utrustning och dynafit utrustning. Nu har jag kommit till ett läge där jag vill bara åka telemark… Tanken är att byta mina telemark bindning. Har idag Voilé SX. Köpte dem med skidor begagnad för tre år sen.

    Har tittat på olika märke och modeller. Vad tycker ni om 7TM power och G3 Targa Ascent? Tittade på sport conrad det skiljer ändå ca en 1000 lapp.

    Jag åker på Dynastar legends från förra året samt har scarpa pjäxer.

    Några bra tipps till mig för nya bindningar med gå läge?
    Tack till allihopa
    Maxime

    #2049 Svara
    kalle
    Keymaster

    Jag skaffade Black Diamond O1 inför förra säsongen och har gillat dem väldigt mycket (åtminstone tills det här hände…). Fjädrarna ligger under foten vilket ger en mer aktiv känsla och gåläget är suveränt — riktigt enkelt att få i och ur och sparar mycket kraft uppför.

    Vill du ha ännu kraftigare grejer finns 22 Designs Axl, men den är väl styv för min smak. Har inte åkt på G3 eller 7TM själv.

    #2050 Svara
    Maxime Bouju
    Gäst

    Har vänner som har haft Blck D 01. De var väldigt nöjda, men det blir en annan pris till student plånboken ahah…. Kollade lite närmare på 22 design. Är det bara Axl som har ”gå läge” eller säger jag fel?

    Andra som erfarenhet angående G3 och 7TM?

    Tack
    /Maxime

    #2068 Svara
    Maxime Bouju
    Gäst

    En fråga kalle.
    Jag snökitar väldig mycket. Hur stadig och strycktålig är black D 01. Om man skulle kita med dem?
    Tack

    #2069 Svara
    kalle
    Keymaster

    Svårt att svara på då jag aldrig kitat, men jag tycker O1:an är stadig nog för allt jag använt den till, vilket i sin tur är allt från puder via delvis bristande skare till stenhård betong, snabbt som långsamt, snärtigt som smidigt. Men ifråga om ren stadga/styrka är det nog svårt att hitta nåt som klår Hammerhead eller Axl (den senare med gåläge).

    #2070 Svara
    Simon Oest
    Gäst

    Klart du ska ha en AXL. 🙂 Vill du ha en vridstyv bindning som du kan lita på i alla lägen så är inte O1an något alternativ, spec som den kan paja skidan också när den böjer sig. Vi har även rabatt hos skidad.com som medlemmar.
    -Smygreklam!? 😉

    #2071 Svara
    Maxime Bouju
    Gäst

    Tack för alla god tips. Ska titta lite på begagnad vad som finns. Har hittat noll hittils! Men annars har Sport conrad jävlig bra pris på Axl 2245 kr istället för 3399kr hos ski dad!

    Tanken är att köpa bindningen innan min resa till frankrike till Jul. Jag återkommer med min beslut!
    Ha det och se upp i där ute!
    Maxime

    #2073 Svara
    Simon Oest
    Gäst

    Jag har annars lite skidor med AXL-bindning till salu. Kolla säljforumet.
    /Simon

    #2075 Svara
    kalle
    Keymaster

    Simon brukar även vara med på diverse skidtestevenemang här och var, så det finns möjlighet att åka på grejerna och se hur de känns. Är det nåt sånt inplanerat innan jul i år…?

    #2077 Svara
    Maxime Bouju
    Gäst

    Hej,
    Det låter intressant dina skidor. Tyvärr köpte jag nya skidor förra året Dynastar-legends. Är grym nöjd med de! Du säljer inte enbart bindningar?

    Ska upp till Åre den 21 november. kommer att vara under dagen. Är du i Åre då. Kanske skulle kunna kika förbi! Sen ska jag ner till Frankrike den 20 dec. Så det börjar bli dags att köpa bidningarna! ahah
    Tack
    Maxime

    #2082 Svara
    Simon Oest
    Gäst

    Jag är hemma på kvällen den 21a. Jag säljer normalt inte lösa bindningar till privatpersoner längre utan jag rekommenderar Skidad då vi har bra priser där genom klubben. Kanske inte som Sport Conrad men de kan inte tjäna många kr på sina bindningar. De är också lite krångliga om något strular. Jag är dock lite flexibel då det gäller bindningar i samband med försäljning av testskidor 🙂

    Jag kommer annars köra skidtester i Lindvallen och Åre innan jul.

    #2161 Svara
    Maxime bouju
    Gäst

    Hej Simon. Jag är på väg till Åre ikväll. Hur kan jag nå dig jag önskar kika förbi dina skidor/bindningar? tack

    #2163 Svara
    Simon Oest
    Gäst

    Hej,

    Kanske lite sent men du kan nå mig på 070-3090638

    /Simon

    #2170 Svara
    Maxime bouju
    Gäst

    Det blev en snabbis i Åre o hann inte se din meddelande. Jag ska köra med en voilé bidning swiftback. Den verkar väldig bra! Tack för all god hjälp jag hör av mig efter jag har testat bidningarnar!:-) /Maxime

    #2175 Svara
    Simon Oest
    Gäst

    OK, cool. Vi kanske skulle införa en prylguide på sidan…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
Svar till: Svar #2163 i Bindningar med gå läge
Information om dig: