Telisar för vindpackade förhållanden

Östersund Telemark Club Forum Diskussioner Telisar för vindpackade förhållanden

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6496 Svara
    Björn
    Gäst

    Hej, jag undrar om man kan få rekommendationer på topptursskidor för vindpackade förhållanden (evt är det väl samma som i pist). Jag har just nu Völkl Nunataq med ntn freedom, och de är fina – särskilt när det ligger nysnö på backen svänger de nästan av sig självt. Men oftast så är det ju vindpackat och djävligt till fjälls – och då är det krig mellan mig och Nunataq – och gör att turen handlar mer om fostran än om åkglädje. Så. Rekommendeationer, någon?

    #6497 Svara
    Håkan Ericsson
    Gäst

    Vindpackat är väl aldrig lätt men när jag kör på mina K2 Sidestash (med Freedom) går det i alla fall bättre ju fortare/hårdare jag kör! Jag tror nog en rejält stabil och vridstyv skida hjälper, och rejäl tiprocker hjälper (på Sidestash börjar rocker väldigt tidigt) om det skär igenom ”kartongen”. Nunataq är väl lite mjukare & lättare så jag kan tänka mig att den påverkas mer av underlaget.
    Annars har jag ett par K2 Coomback till salu (med Freedom, se köp & sälj) och de är ju lite av en lillasyster till Sidestash. Inte fullt lika stabila som Sidestash men väldigt allround skida.

    #6527 Svara
    Björn
    Gäst

    Jag tackar för feedback, ska kolla upp skidor på de specarna 🙂 Jag har tidigare kollat in din annons, men har storlek small i bindning.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Telisar för vindpackade förhållanden
Information om dig: